Wist u dat:

  • In Nederland 30% van de omzet van de Wereldwinkels uit food bestaat. En dat dit een soort klantenbinding is?
  • Cerro Azul (groothandel in fairtrade food-producten) vooral met de kleinere producenten samenwerkt en dit exclusief voor de Wereldwinkels is?
  • Deze producenten ook nu weer bezig zijn met extra acties, bijv. speelveldjes voor kinderen creëren, hierdoor steeds in gesprek met deze doelgroep blijft om ze uit de criminaliteit/prostitutie te houden?
  • Zij projecten voor vrouwen met een verstandelijke beperking hebben? Deze mensen hebben in ontwikkelingslanden, nagenoeg geen leven.
  • Het nadeel van een kleine producent kan zijn, dat de voorraad soms uitverkocht is, omdat de ingrediënten van de producten soms echt op zijn? Soms hangt dit bijv. van de oogst af.
  • De Divine-chocolades (met fairtrade suiker uit Malawi) in Duitsland en Engeland geproduceerd worden? En dat deze fabrieken voor 50% het eigendom van de cacaoboeren zelf zijn? Dus ook een gegarandeerd inkomen. (Dit in tegenstelling tot bijv. Tony’s, dit wordt “gewoon” in Nederland gemaakt).
  • Op de binnenkant van de omslag van de Divine-chocolades veel interessante informatie staat? Verhaal van de cacao-boeren.
  • Onze Noodles glutenvrij zijn?
  • De jam (binnenkort weer in onze winkel) van Cerro bestaat uit alle ingrediënten uit het producerende land? Dit in tegenstelling tot bijv. Fairtrade. Immers aardbeien telen ze niet in Swaziland.

Vaak worden de producten in Nederland vervaardigd en wordt er alleen de rietsuiker aan toegevoegd. Cerro Azul doet dit niet, daarom zijn ze over het algemeen iets duurder, maar zeker exclusiever.